Skip to main content
Tentoonstellingen Ruusbroecgenootschap

Het omarmen van Christus - devotieprenten

4.1.tif

Devotieprent met Franciscus in gebed met een kruisbeeld tegen de borst tussen zijn gekruiste armen. Voor hem ligt een opengeslagen (gebeden)boekje. Onder de voorstelling staat een citaat (in het Latijn) uit de Brief aan de Galaten, dat vaker voorkomt op devotieprenten met deze heilige: Mihi autem abfit gloriari, nifi in cruce Dni noftri Iefu Chrifti: per que mihi mun: dus crucifixus eft, et ego mundo, wat betekent “Maar de heerlijkheid zou verre van mij zijn, behalve aan het kruis van onze Heer Jezus Christus, waardoor ik aanwezig ben: hij werd gekruisigd met God, en ik met de wereld” – gemaakt in de 16de eeuw door Theodoor Galle (1595-1633) – prentkunstenaar

15.1.tiff

Op deze devotieprent zien we een wederzijdse omarming tussen Franciscus en de gekruisigde Christus. Franciscus is afgebeeld in de bruine minderbroeder-observantenpij staande met een voet op de wereldbol. Op de achtergrond zijn twee engelen met een boek afgebeeld. Franciscus ontvangt van hen de regel van de orde der minderbroeders. Op de devotieprent staat de Latijnse tekst: VISIO S. FRANCISCI. Moriar amore amoris tui qui amore amoris mei dignafus es mori! – “HET VISIOEN VAN HEILIGE FRANCISCUS. Ik zal sterven voor de liefde van jouw liefde, die zich heeft verwaardigd te sterven door de liefde van mijn liefde!” – devotieprent gemaakt door J. Duret, Paris (onbekende datum) gedrukt door Maison d’Edition F. Sanguinetti

9.tif

Franciscus van Assisi omarmt een klein kruisbeeld met de gekruisigde Christus. Het gezicht van Franciscus staat heel dicht bij het gekruisigde lichaam van Jezus als een teken van intimiteit. Voor hem staat een schedel en (waarschijnlijk) een gebedenboek of de Bijbel zelf. Het tafereel is in een lijst geplaatst en de prent is versierd met bloemen – gemaakt in de 19de eeuw door I. Busch. A. V.

1.1.tif

Deze devotieprent met de omhelzing van de gekruisigde Christus richt zich op Franciscus die zijn armen om de voet van het kruis heeft. Franciscus buigt naar voren om de voeten van Christus te kussen. De aura van het tafereel is er een van nederigheid en liefde – gemaakt tussen 17de en 18de eeuw door Cornelius de Boudt (1660 – 1738) – prentkunstenaar

25.1.tiff

Franciscus van Assisi omhelst en kust een crucifix. De wonden aan de handen als gevolg van de stigmatisatie zijn duidelijk zichtbaar. Eronder staan de woorden (in het Latijn) AMOR NON AMATUR. met een vertaling naar het Nederlands: De liefde wordt niet bemind. Deze devotieprent weerspiegelt de liefdessymboliek – aandenken aan de H. Missie gepreekt in St. Gummarus te Lier van 20 oktober tot 1 november 1946 door de EE. PP. Vitus, Bravo en Ewald, Minderbroeders op verzoek van Z. E. H. A. Berghmans, Pastoor-Deken

6.tiff

Devotieprent met de omhelzing tussen Franciscus en de gekruisigde Christus. De omhelzing is wederzijds. Naast hen staat een vrouw (waarschijnlijk de Heilige Maria). De prent is verfraaid met verschillende patronen in de drie hoofdkleuren: rood, geel, blauw – gemaakt in de 17de eeuw door V.G. Huberti (1619-1684) – uitgever en prentkunstenaar

Het omarmen van Christus - devotieprenten