Heiligenverering en Mariaverering

Maria kathedraal.jpeg

Beeldenstorm in Antwerpen

Op 18 augustus 1566 werd een groot Mariabeeld processiegewijs door Antwerpen gedragen. Al tijdens deze optocht werd Maria beklad door aanwezige protestanten. Na afloop, werd uiteindelijk het Mariabeeld in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen geplaatst. Op die manier konden katholieke gelovigen in de nabijheid van Maria bidden. Maar ook daar zorgde het beeld voor protestants verzet. De ordetroepen van de stad probeerden zoveel mogelijk de aanvallen op het Mariabeeld tegen te houden. Tot op het moment wanneer de ordetroepen vluchtten naar het stadhuis uit vrees voor rellen. De Antwerpse beeldenstormers grepen meteen hun kans om het Mariabeeld te verwoesten. Vervolgens vernielden de beeldenstormers de overige beelden, altaren en kapellen in de Antwerpse kathedraal. Daarna verplaatsten de vernielingen zich naar overige stedelijke kerken, kappelen en godshuizen.

Beeldenstorm in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Antwerpen.png

Mariale devotieprenten

Om de Mariaverering bij de bevolking te stimuleren, verspreidden de jezuïeten een veelheid aan mariale devotieprenten. Deze prenten representeerden vaak een gebeurtenis uit haar leven alsook haar verschillende verschijningsvormingen in diverse hoedanigheden.

Maria met slang.png

De devotieprent hierboven dateert uit de 17de eeuw en werd wijdverspreid door de Antwerpse jezuïeten. Op deze prent wordt Maria afgebeeld als goddelijke en menselijke Moeder, als Hemelkoningin en als symbool van overwinning over het kwaad en zonde. Onder haar voeten worden een slang en halve maan afgebeeld. De slang symboliseert het kwaad. De maan representeert de nacht als teken van duisternis. Maria overmeestert als het ware het kwaad. Daarnaast verwijst de slang evenals naar het verhaal van Adam en Eva. Hierin verschijnt de duivel in de vorm van een slang, die Eva verleidt om van een appel te eten, waardoor de mensheid vanaf de geboorte voor altijd de erfzonde met zich meedraagt. Maria is echter de eerste mens sinds Adam en Eva die wordt geboren zonder de erfzonde. Hierdoor wordt Maria voorzien van een bijzonder status als ‘Onbevlekte Ontvangenis’. De Onbevlekte Ontvangenis van Maria wordt niet vermeld in de Bijbel, waardoor dit leerstuk is afgewezen door onder meer de protestantse kerken. Hierdoor propageerden de jezuïeten juist wél de Onbevlekte Ontvangenis van Maria als strijd tegenover de protestanten. Op die manier kreeg de mariale devotie een extra dimensie onder de jezuïeten. 

Heiligenverering