---> Blijvende populariteit: een hedendaagse passie voor het lijden en sterven van Christus ?
Vandaag de dag is de aandacht voor het thema zeker nog niet verdwenen. Goede Vrijdag is nog steeds een officiële feestdag, waarbij de kruisiging en de dood van Christus herdacht worden door christenen. Het kruis is vandaag de dag ook nog steeds hèt teken van de verschillende denominaties van het christendom, ook al fungeerde het als marteltuig. Daarnaast is de thematiek een belangrijk onderzoeksonderwerp in vele (academische) studies. Deze gaan onder meer dieper in op de historische accuraatheid van het verhaal, de oorsprong van het succes en de dubbele positie van Jezus als goddelijk figuur en als mens.
Naast de academische wereld is er in andere domeinen ook nog steeds interesse voor de thematiek. Het schoolvoorbeeld hiervan is de groep christenen in de Filipijnen die zichzelf elk jaar op Goede Vrijdag laat kruisigen. Naast het kruisigen, pijnigen ze zichzelf ook via zelfkastijding en geseling. Een behoorlijk pijnlijke ervaring, die tot bloedens toe doorgaat. Hoewel de Filipijnse Katholieke Kerk hier niet mee akkoord gaat, aangezien Jezus al voor de hele mensheid geleden heeft en het zeker niet nodig is deze lijdensweg te herhalen, doen heel wat mensen eraan mee. Een controversiële activiteit die ondanks de gruwel heel wat toeristen aantrekt
Anderzijds is het passieverhaal in de entertainmentindustrie een inspiratiebron geweest voor heel wat passiefilms. Soms wordt het verhaal op een 'zachtere' manier gebracht zoals in de film van Zeffirelli, 'Jesus of Nazareth' (1977). Hier dreigt het gevaar dat het verhaal té licht wordt gebracht, waardoor de pijn van de gruwelijke terechtstelling onderschat wordt. Bij de 'The Passion of the Christ' (2004) van Mel Gibson, wordt de gruwel net zodanig hevig uitgebeeld dat het lijkt alsof Jezus al zo goed als dood was, nog voor hij gekruisigd werd.
Het passieverhaal wordt ook gebruikt om hedendaagse problematieken aan te kaarten en om aan te zetten tot nadenken. Welke boodschap zou Jezus verkondigen als hij vandaag zou leven? Wie zouden zijn apostelen zijn? Dit zijn vragen die beantwoord worden in de film van Milo Rau 'The New Gospel' (2019-2020). De hoofdrolspeler van deze film is een man met een donkere huidskleur, wat hem de eerste zwarte Jezus maakt in de Europese filmgeschiedenis. Het is eigenlijk een hedendaags passieverhaal dat een mengeling is van fictie-en non-fictie en die inspeelt op problemen zoals illegale vluchtelingen en racisme.
Naast dit zijn er ook nog andere initiatieven die een eigentijdse invulling willen geven aan het passieverhaal zoals het evenement 'De Passie', dat doorging op verschillende plaatsen, waaronder in Ieper in 2016. Hierbij werd het passieverhaal geactualiseerd in oorlogscontext.
Dit waren slechts enkele voorbeelden. Het passieverhaal heeft doorheen de hele geschiedenis een grote indruk nagelaten en veel invloed uitgeoefend. Het heeft ontroerd, gediend als inspiratiebron voor heel wat boeken, muziek en andere vormen van kunst, maar het heeft vooral ook aangezet tot denken.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~