---> Het passieverhaal in gebedenboeken
Een van de vele uitingen van het passieverhaal waren lijdensmeditaties en passiegebeden in gebedenboeken. Het lijdensverhaal is in heel wat handschriften aan bod gekomen. Het oudste bewaarde Nederlandstalige gebedenboek (uit 1340-1350) werd waarschijnlijk in Utrecht vervaardigd en bevat vier passiegebeden.
De passie werd ook verwerkt in vele getijden. Getijdenboeken werden vaak geïllustreerd met verschillende passietaferelen. Elk uur van de getijden was verbonden met een episode uit het lijdensverhaal. Het werd herdacht in de 'Kruis-en Lijdensuren' en de 'Uren van de Passie'. In het exemplaar van Geert Grote uit de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap staan de getijden van het Kruis. Dergelijke officies werden op een andere manier gebeden: de episodes uit het lijdensverhaal werden opgesomd en/of afgebeeld door middel van meditatie op devotionele beelden. Dergelijke afbeeldingen waren voorzien van de Arma Christi.
De gebeden in de gebedenboeken waren tevens een middel om zich te verplaatsen in Christus en zich volledig in te leven in het leven en vooral lijden van Christus. Men kon zo ook de waarde van Zijn offer bewust worden. Devotionalia zoals gebedsprenten en miniaturen maakten episodes uit Zijn leven tastbaar. Ook afbeeldingen van Maria en anderen werkten als een bemiddelaar tussen de gelovigen en Christus.
~~~~~~~~~~~~~~
De bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap bewaart een mooie collectie gebedenboeken. In deze gebedenboeken staan heel wat passiegebeden en andere populaire teksten met betrekking tot het passieverhaal.
Een voorbeeld van een populaire tekst is de 'Honderd Artikelen' van Duits mysticus Hendrik Suso (1295-1366). In deze tekst wordt de hele lijdensgeschiedenis verhaalt in honderd korte gebeden. De tekst is aanwezig in verschillende gebedenboeken en enkele van de Middelnederlandse vertalingen worden bewaard in de gebedenboeken van de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap. Voorbeelden zijn gebedenboeken 'Neerl. 23' en 'Neerl. 17'. Deze gebedenboeken stammen uit ca. begin zestiende eeuw.
Naast deze tekst staan er natuurlijk ook heel wat 'gewone' passiegebeden in de collectie gebedenboeken. De decoratie is niet in elk geval even aanwezig. Aan de ene kant zijn er de werken met passiegebeden zonder enige vorm van decoratie. Voorbeelden hiervan zijn gebedenboek 'Neerl. 22 en 'Neerl. 17'.
Het vroeg zestiende- eeuws gebedenboek 'Neerl. 8' bevat onder meer een passiegebed met betrekking tot Goede Vrijdag, naar het Evangelie van Johannes. Ook in 'Neerl 13' staan passiegebeden. Een van de passiegebeden gaat in op het bloedige zweet van Jezus en er wordt in gebeden voor Christus die pijn lijdt en op het verlossen van Zijn zonden. Ook wordt er gebeden dat het kruis de mensen zal beschermen tegen vijanden.
'Neerl. 18' is een boek waarin een incunabel en een handgeschreven tekst zijn samengevoegd. Een voorbeeld van een passiegebed dat hierin te vinden is, is het gebed: 'Hier nae volghen neghen deuoete opofferinghe vander werdiger passien ons liefs heren Jhesu xpristi totten hemelschen vader.'
In gebedenboeken zijn ook miniaturen te vinden waarin alle episodes uit het levens- en lijdensverhaal afgebeeld worden. Dit is het geval met gebedenboek 'Neerl. 12'. Dit is het enige handgeschreven, laatmiddeleeuwse gebedenboek uit de bibliotheek van het Ruusbroecgenoostchap waar de scènes (volledig) via miniaturen uitgebeeld worden.
Heel wat passiegebeden zijn gefocust op de heilige vijf wonden van Christus. Met deze vijf wonden worden de volgende bedoeld: (1) De wonden aan de handen, (2) aan beide voeten, (3) aan de torso, veroorzaakt door de doorboring met de speer, (4) de wonden op het hoofd, veroorzaakt door de doornenkroon en (5) de wonden op de rug, te wijten aan de vele zweepslagen die hij ontving door de geseling. Christenen hechtten veel belang aan deze 'stigmata'. Als gelovigen dergelijke wonden ook 'ontvingen', was dit een uiterlijk teken van totale eenwording met God. Men wilde hiermee aantonen dat het geloof zo intens was dat men letterlijk de pijn van Christus mede-ervaart. In 'Neerl. 17' staat er een gebed dat enkel focust daarop: 'totten heiligen vijf wonden.' De miniaturen uit 'Neerl. 243' verwijzen ook naar deze wonden.
Een uitgebreid passietraktaat is te vinden in 'Neerl. 243'. In dit handschrift staan enkele bladgrote miniaturen in teken van het lijden van Christus en Zijn wonden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~